Thursday 1 May 2014

Cara membuka Control Panel di Windows 8

Bagi yang sudah cuba windows 8 tentunya sudah mengetahui bahawa sudah hilangknya butang start dan munculnya paparan start yang baru (Start Screen). Selama ini kita selalu klik butang Start untuk membuka Program, My Documents, My pictures dan juga Control Panel. Namun di windows 8, membuka Control Panel tidak mudah jika kita tidak tahu cara yang baru untuk membukanya.

Pada Windows XP, vista dan windows 7, kita boleh membuka control panel dengan klik butang control panel yang ada di Start menu. Seperti yang kita ketahui Microsoft telah menghilangkan / menghapuskan Start menu / Kekunci start di windows 8, Jadi bagaimana caranya membuka Control panel di windows 8? Caranya sangat mudah, sila ikuti saja salah satu cara dibawah ini untuk membuka Control Panel di Windows 8.

Cara Pertama: Pindah kursor mouse ke sudut kanan bawah skrin lalu klik kanan untuk memaparkan menu kecil. Menu ini memberi anda akses cepat ke beberapa tugas pentadbiran umum, termasuk Control Panel.


Cara Kedua: Beralih ke Start Screen, taip Control Panel dan kemudian tekan butang enter untuk membuka Control panel. Perhatikan bahawa dalam Windows 8, anda tidak perlu membuka panel pencarian untuk mencari aplikasi. Beralih ke skrin Start dan mula menaip untuk mencari item.

 

 Cara Ketiga: Secara bersamaan tekan butang Windows + R untuk membuka dialog Run. didalam peti, taip control.exe lalu tekan butang enter untuk memulakan Control Panel.


 

Cara Keempat: Pindah kursor mouse ke sudut atas atau kanan bawah skrin untuk melihat Charms Bar, klik pada pesona Settings, kemudian klik pada Control Panel untuk membuka Control Panel. Jika anda menjalankan Windows 8 pada peranti tablet atau sentuh, slaid dari tepi kanan skrin untuk melihat Charms Bar.

 

 

 Cara Kelima: Anda juga boleh membuat pin Control Panel ke Start Screen untuk akses cepat. Untuk pin ke Start, taip Control Panel ketika anda berada di skrin Start, klik kanan pada hasil carian Control Panel, kemudian pilih pilihan Pin to Start. Anda juga boleh pin Control Panel ke taskbar