Friday 28 March 2014

Cara Reset dan Refresh Windows 8 tanpa memakai DVD

Seperti yang kita ketahui , Microsoft telah memperkenalkan dua ciri menarik di windows 8 , iaitu ciri Kembalikan dan Rerfresh Windows 8 , ini adalah ciri-ciri baru untuk membantu kita memperbaiki semua masalah di windows 8 dengan me - reset atau me - refresh semula tetapan ( tetapan ) windows 8 . Ciri - ciri ini membolehkan kita untuk menetapkan Windows 8 ke tetapan tetapan lalai , atau menetapkan semula Windows 8 ke tetapan kilang ( tetapan awal ) dengan menghapuskan data dan aplikasi yang telah dipasang .Refresh PC membolehkan Kita untuk mengembalikan semua tetapan Windows ke tetapan lalai tanpa mengeluarkan dokumen kita termasuk muzik dan fail - fail lain , dan Kembalikan PC iaitu reinstalls Windows dan membuang semua fail , termasuk fail dokumen kita .Salah satu masalah yg ditemui iaitu kita harus memasukkan DVD atau media pemasangan untuk melakukan tugas reset dan refresh windows 8 ini , apabila kita menjalankan perintah reset atau refresh windows 8 , kita akan mendapati mesej : " Insert media : Some files are missing . Your Windows installation or recovery media will provide these files " .






Walaupun kita sudah mempunyai media pemasangan DVd windows 8 ini, tapi alangkah baiknya jika kita boleh menetapkan semula atau merefresh windows 8 tanpa menggunakan DVD atau media pemasangan windows 8 lain, sila ikuti langkah2 berikut ini.

Cara menyiapkan windows 8 untuk menetapkan semula atau merefresh pc tanpa meminta media pemasangan (DVD)

     Pertama kali kita perlu membuat sebuah folder di root folder pemasangan windows 8, kalau windows 8 dipasang di partition C: maka buatlah sebuah folder dengan nama Win8 di drive C




Selepas itu masukkan DVD atau media pemasangan windows 8, cari folder source dan copy file install.wim ke folder yang telah kita buat tadi di drive dimana terdapat windows 8 (Contoh disini = c: \ Win8



Catatan: bagi yang punya file .ISO windows 8, klik kanan file isonya dan pilih opsi “Mount” kemudian cari dan copy file install.wim di folder Source.




  1. Jalankan Command prompt dengan hak admin, caranya: klik CMD di start screen dan secara bersamaan tekanlah tombol Ctrl + Shift + Enter untuk menjalankan command prompt dengan hak akses administrator.
  2. Setelah didalam jendela Command prompt, ketikkan perintah berikut:
  3. reagentc.exe /setosimage /path C:\Win8 /target c:\Windows /Index 1 
     
     
     5.Tutup tingkap command promptnya, Sila ikuti langkah selanjutnya untuk 
     me-reset atau me-refresh windows 8.
     
    Cara reset dan refresh windows 8 tanpa media instalasi (DVD)
    1. Jalankan Metro Control Panel atau Setting PC. caranya = secara bersamaan tekanlah tombol Windows + I (tombol keyboard bergambar logo windows dan hurup I) kemudian diikuti dengan menekan tombol Enter.   





    Pada panel sebelah kiri klik pd butang General untuk melihat pilihan Kembalikan dan  
    Refresh PC. Kita tidak akan diminta untuk memasukkan media pemasangan windows 8