Friday 28 March 2014

Cara memperbaiki komputer yang tidak dapat install windows 8

Windows RP sekarang telah dikeluarkan dan bersedia untuk dimuat turun, berjuta-juta pengguna telahpun memasang dan mengekplorasi ciri baru dalam Windows 8 ini. Dan pada masa yang sama juga seolah-olah banyak pengguna yang mengalami masalah pada saat menaiktaraf ke windows 8.

Ketika mencari penyelesaian di google ataupun bing, ratusan pengguna yang telah cuba untuk menaiktaraf ke windows 8 mengalami masalah seperti ini pada masa persediaan berlangsung "our PC 's CPU is compatible with Windows 8", walaupun spek komputernya memang menyokong untuk diinstall windows 8. Menurut pihak microsoft sendiri, kesalahan (error) ini terjadi jika pemproses (CPU) tidak menyokong salah satu ciri berikut: Physical Address Extension (PAE), NX, atau SS2



Pengguna yang mengalami masalah tersebut boleh cuba untuk mengaktifkan ciri NX bawah tatacara security BIOS . Jika ada , kita akan melihat tetapan NX atau XD bawah tab security . Dan jika pilihan tersebut tidak tersedia , kita mungkin perlu melawat pengeluar dan mengupdate BIOS ke versi terbaru .Jadi , Adakah cara memasang Windows 8 dengan melewati kesalahan ini ? Saat ini , tidak ada penyelesaian untuk memasang Windows 8 pada mesin yang tidak menyokong PAE/NX/SSE2 . Seperti yang kita tahu , Windows installer berisi dua versi : installer pengguna akhir dan installer komersial . Installer komersial berjalan ketika PC di - boot dari media bootable dan tidak mencari ciri tersebut di atas . Namun menurut sebuah info yang dikeluarkan oleh Microsoft , jika ada user yang cuba versi alternatif dari persediaan ( installer komersial ) pada sistem yang tidak menyokong PAE/NX/SSE2 , pengguna akan mencari kesalahan yang sama selama proses setup .NOTA : Jika mendapatkan error yang sama pada mesin virtual , hidupkan tetapan PAE / NX dalam software mesin virtual atau di konfigurasi pengurus .Cara memeriksa sama ada CPU ( pemproses ) kita menyokong Windows 8Bagi teman2 yang mengalami error " Your PC 's CPU is compatible with Windows 8 " pada saat memasang windows 8 ataupun menaiktaraf ke windows 8 . Masalah ini berlaku kerana windows memerlukan ciri CPU yang menyokong PAE , NX , and SSE2 sebelum memulakan pemasangan windows 8 . Walaupun hampir semua pemproses yang ada saat ini menyokong ciri ini , namun apa salahnya kalo kita memeriksa kembali apakah Prosesor komputer / laptop kita menyokong fitur2 yang disebutkan diatas , Caranya cukup mudah , hanya download sebuah program kecil kemudian jalankan sebuah perintah , program yang bernama Coreinfo ini boleh membantu kita untuk melihat apakah cpu / pemproses boleh menyokong untuk menginstall windows 8 .Sila Ikut Arahan yang diberikan di bawah untuk mengetahui bagaimana menggunakan tool Coreinfo untuk mengesahkan sama ada pemproses PC anda menyokong ciri PAE , NX , dan SSE2 . 


  1. Download file zip alat Coreinfo disini dan ekstrak file tersebut untuk mendapatkan file coreinfo.exe.
  2. Buka Command Prompt dengan memasukkan CMD di dalam kotak menu Start pencarian dan menekan enter. Jika Anda berada di Windows 8 CP atau DP, beralih ke layar Mulai, ketik CMD lalu tekan enter untuk memulai hal yang sama.
  3. Pada command prompt dan masukkan path lengkap ke file coreinfo.exe kemudian tekan tombol Enter. Misalnya, jika Anda menyimpan file coreinfo.exe pada desktop, Anda harus mengetikkan C:\Users\Namauser\Desktop\Coreinfo.exe dan tekan enter. 


4.Lihatlah hasilnya, periksa apakah di entri PAE, NX, dan SSE2. Jika prosesor Anda mendukung fitur ini, kita akan melihat karakter * sebelah nama fitur, dan karakter – jika tidak didukung. Seperti yang kita lihat gambar di bawah ini, prosesor kita ternyata mendukung fitur PAE, NX, dan SSE2.