Friday 28 March 2014

Cara mengatasi error “A required CD/DVD device driver is missing” ketika menginstall windows menggunakan USB Flashdisk

 
Cara cepat dan terbaik untuk menginstall windows adalah dengan menggunakan Usb kilat sebagai media pemasangan , memasang windows menggunakan usb kilat tidak hanya menjimatkan masa pemasangan tapi juga membantu kita untuk menginstall windows pada komputer yang tidak mempunyai CD / DVD drive .
Banyak pengguna memilih cara untuk menginstall windows dengan menggunakan usb kilat , untuk dapat memasang menggunakan usb kilat yaitu pertama kita harus membuat usb kilat agar boleh booting dan mensetting BIOS agar boleh booting memakai usb kilat .
Banyak program percuma yang boleh dipakai untuk membuat usb flashdisk ini , salah satu caranya boleh disemak disini .
Saya banyak melihat pengguna yang mengalami kesukaran untuk boot dan menginstall windows menggunakan usb flashdisk ini , kesalahan atau error yang umum saya jumpai iaitu error " A required CD / DVD device driver is missing " yang muncul ketika menginstall windows menggunakan usb flashdisk ini .
Bagi yang pernah mengalami ( error ) kesalahan seperti yang disebutkan di atas dapat mengikuti manual yang diberikan di bawah ini untuk meneruskan pemasangan bahkan setelah kesalahan terjadi . Penyelesaiannya adalah cukup sederhana dan harus bekerja dengan baik untuk semua pengguna .

   
Masukkan usb flahdisk anda ke komputer , jika tidak punya , silalah ikuti arahan disini .
    
Bootinglah dengan usb flahdisk dan mula menginstall windows menggunakan usb flahdisk , jika mencari error " CD / DVD device drive is missing " , klik butang " Cancel " cara ini akan membawa kita ke skrin selamat datang .
    
Sekarang , cuba keluarkan bootable USB flash drive dan pasang kembali ke port USB yang lain . Installer Windows sekarang harusnya mengesan usb flahdisk dan kita boleh meneruskan proses pemasangan .