Friday 28 March 2014

Cara Backup dan Restore File pengaktifan untuk windows 7, Vista, Server 2008 dan Office 2010

( seringkali ) kita dihadapi dengan masalah windows yang tiba2 tidak bekerja dengan sempurna , menjadi lambat atau dijangkiti virus berat , dan jalan satu2nya ialah menformat semula komputernya . Format semula komputer atau laptop dan memasang kembali sistem operasi windows hampir boleh dikatakan sangat mudah , CD / DVD ( cetak rompak ) Windows 7 terdapat banyak dipasaran , Mungkin akan menjadi pekerjaan tambahan apabila kita membeli komputer beserta sistem operasi Asli ( berlesen ) dari kedai komputer , biasanya laptop / komputer yang disertakan sistem windows yang asli akan terdapat pelekat beserta nombor OEM ( CD - KEY ) Windows 7 asli . ini kemudian diperlukan kembali jikalau kita ingin mengaktifkan kembali windows 7 kita agar dapat digunakan kembali , tapi kebanyakannya harus dilakukan secara online , bahkan terkadang pihak microsoft tidak akan langsung mengaktifkan semula CD - KEY windows yang telah digunakan kedua kalinya , pengaktifan kadang harus melalui telefon .Berikut kita akan berkongsi helah untuk boleh membackup data pendaftaran windows 7 , vista , windows 2008 server dan ms office 2010 , di mana tips ini berguna untuk membackup dan kemudian merestore kembali file pengaktifan windows kita , sebelum kita format semula komputer kita di mana terdapat sistem operasi ( ASLI ) dan bukan bajakan loh ! . Kita tidak perlu lagi mengaktifkan windows baik secara online ataupun memasukkan kembali CD - KEY yang kadang stikernya terhapus tulisannya ( biasanya ada dibawah laptop ) ataupun menelefon microsoft untuk mengaktifkan kembali windows 7 asli kita .Advanced Tokens Manager adalah sebuat tool ( alat ) portable ( tanpa perlu proses penginstallan untuk boleh digunakan ) yang boleh membantu kita untuk menyimpan maklumat pengaktifan windows 8 , windows 7 , vista , windows 2008 server dan juga ms office 2010 . yang dilakukan program ini akan membuat sebuah file yang bernama tokens.dat dimana file ini mengandungi maklumat pendaftaran yang boleh kita gunakan kembali untuk mengaktifkan windows dan juga ms office 2010 . File memegang maklumat pengaktifan untuk Windows dan juga Office 2010 . Hal sama dengan file wpa.dbl di windows XP .Perlu diingat kita tidak boleh menggunakan file backupnya untuk komputer / perkakasan lain , ada ID yang disimpan didalam file yang tidak boleh kita gunakan untuk komputer / pc lain . dan juga kita tidak boleh digunakan untuk versi windows yang berbeza pula , misal kita membackup pengaktifan windows 7 home premium dan hanya boleh merestore untuk windows 7 home premium saja . Tapi boleh bekerja jika kita ingin beralih dari versi windows 32bit dan 64bit . Okey langsung ajah yah , Download dan ekstrak fail zipnya dan klik kanan file nya kemudiah pilih " Run as Administrator " 




Program Advanced Tokens Manager ini sangat mudah untuk digunakan, hanya klik "Backup Activation" untuk membackup file tokens.dat pada windows yang akan kita keluarkan atau akan kita format, lakukan helah ini hanya pada windows yang Asli yah. kemudian sebuah folder yang bernama "Windows Activation Backup" akan dibuat dan file tokens.dat dan fail. ini, dengan beberapa bit maklumat seperti kunci produk, versi Windows, fail token CRC dll. Simpan dan amankan file backupan ini. dan kemudian format dan install semula windows kita.

Pada saat proses pemasangan semula windowsnya, apabila diminta untuk memasukkan product key, jangan memilih untuk memasukkan kunci produk atau mengaktifkan selama pasang semula. Setelah berada di desktop, jalankan kembali file backupan yang telah kita buat, butang "Restore activation" akan automatik muncul





Klik "Restore Activation" untuk memulakan proses mengembalikan tokens.dat dan memasukkan product key, selepas beberapa minit, tingkap "Success" akan muncul, Cuba periksa apakah windowsnya sudah diaktifkan dengan cara klik kanan "My computer" dan pilih "Properties", jika belum aktif, cuba restart windowsnya




Sebuah alat yang sangat mudah digunakan dan berkesan yang membantu kita untuk mengaktifkan kembali windows tanpa perlu memasukkan CD-Key asli ataupun harus menelefon microsoft.

Serasi dengan Windows 8, Vista, 7, Server 2008/2011 dan Office 2010/2013.

Memerlukan NET Framework 3.5



Download Disini